Foto: WIkipedia/Public domain

Kako su književni velikani govorili o modi?

Početak
08/11/2023

Mnogo je onih koji o modi i danas govore, onih koji je slede i poštuju. Međutim, da li ste se zapitali koliko je moda bila važna velikim umovima i kako su oni o njoj govorili?

Mi smo u nastavku za vas pripremili nekoliko citata književnih velikana o modi. Vi procenite na osnovu njih, koliko je ona imala posebno mesto.

Čarls Bukovski

“Stil je odgovor na sve. Svež način da pristupiš glupoj ili opasnoj stvari. Uraditi glupu stvar sa stilom bolje je nego uraditi opasnu bez stila A uraditi opasnu stvar sa stilom, to je ono što ja zovem umetnošću”.

Da biste se izdvojili, potreban vam je stil, rekao je Bukovski. Izgled je ono što drugi vide kada vas pogledaju. Stil je vam pruža mogućnost da sopstveni identitet sami projektujete.

Oskar Vajld

Talentovani pisac, Oskar Vajld, govorio je da lepota haljine zavisi u potpunosti i isključivo od ljupkosti koju čuva, kao i od slobode i pokreta koje ne sme da ograničava.

“Moda počiva na ludosti. Umetnost počiva na zakonu. Moda je kratkotrajna. Umetnost je večna. U stvari, šta je zapravo moda? Moda je forma ružnoće toliko nepodnošljiva da mora da se menja svake sezone”.

Vajldovu filozofiju delila je i čuvena Koko Šanel. Žena koja je izazvala svojevrsnu modnu revoluciju jednom prilikom izjavila je da je moda prolazna, a stil večan. 

„Vratila sam ženama njihovu slobodu,” rekla je Koko dodavši da im je takođe vratila njihova tela. 

Foto: WIkipedia/Public domain

Truman Kapote

Za nekoga ko ne ume da uštedi, junakinja romana Doručak kod Tifanija izuzetno je stilizovana. Lik koji je Odri Hepbern oživela 1961. nosi malu crnu haljinu koja je ušla u istoriju mode, a koju je za potrebe filma kreirao Huber Živanši.

Kada se nađete u modnoj nedoumici zapitajte se šta bi Holi Golajtli uradila. Njen stil je sofisticiran, ali i zabavan. Ko još može da stavi bisere za doručak, pije u društvu muškaraca, a da pritom izgleda glamurozno u svojoj nezavisnosti, a ne prosto? Ona odiše seksepilom koji nije svakodnevan.

“Veče je bilo toplo, bezmalo letnje, i ona je bila u lakoj uskoj crnoj haljini i crnim sandalama, a oko vrata je imala nizove bisera. I pored sve njene elegantne vitkosti izgledala je zdrava kao sa reklame za jutarnje zobene pahuljice, odavala utisak čistoće koja se postiže sapunom i limunom, a obrazi su joj bili tamnorumen”.

Foto: WIkipedia/Public domain

Virdžinija Vulf

U romanu Orlando Virdžinija Vulf beleži da odeća ima daleko značajniju ulogu od toga da nas greje.

“Ona menja naš pogled na svet, i to kako taj svet gleda na nas”.

Odeća i moda važni su motivi u fikciji Virdžinije Vulf. Umesto da sakriju, oni otkrivaju unutrašnju realnost njenih likova. Za Virdžiniju Vulf, odeća je često predstavljala noćnu moru, kako po njenu svakodnevicu, tako i po njeno pisanje. Najsrećnija je bila kada je niko nije upirao poglede u nju, a više od svega, kako navodi njen biograf Kventin Bel, htela je da bude nevidljiva.

Jednom prilikom, pozirajući za Vogue u majčinoj haljini, Virdžinija Vulf je zapisala:

“Smatram da ljudi imaju više stanja svesti… Želela bih da istražim svest koju ljudi imaju na zabavama, svest o odeći… Modni svet zasigurno je mesto gde ljudi sakriju ogrtač koji ih povezuje sa drugima, ali i čuva od njih, kao što je to u mom slučaju. Ova stanja veoma je teško objasniti, (očigledno, tražim reči) ali se uvek vraćam toj temi. Ipak, ne mogu potpuno da objasnim šta mislim”.

by George Charles Beresford/ Foto: WIkipedia/Public domain

Đakomo Leopardi

Razgovor između mode i smrti ukazuje na moćnu vezu između mode i prolaznosti. U ovom delu renesansnog pesnika, esijste i filozofa Đakoma Leopardija

Moda vodi razgovor sa Smrću.

“Moda: Zar me ne prepoznaješ? Smrt: Morala bi znati da imam loš vid, i da ne mogu da nosim naočare, jer Englezi nikako da naprave onakve kakve meni odgovaraju, a i kada bi ih napravili, ja nosa nemam na koji bih ih stavila. Moda: Ja sam Moda, tvoja sestra. Smrt: Moja sestra? Moda: Pa da: zar se ne sećaš da smo obe kćeri Prolaznosti?”

Foto: WIkipedia/Public domain

NEWSLETTER

Prethnodni članak

Savet dana – kako kombinovati košulje i džempere?

Sledeći članak

Moda u Beogradu od 1930. do danas – gde je iščezla elegancija?

Ne propustite

Sve (čudne) ikonične kreacije Džona Galijana za Dior kojima je uspeo da promeni pravac visoke mode

Dizajner John Galliano (Džon Galijano) pre nego što je stupio na mesto

Evolucija čizama, bezvremenskog (modnog) komada koji je danas neizostavni deo svakog zimskog autfita

Zimske čizme neizostavni su deo svakog ovosezonskog autfita. Iako je njihova prvenstvena

Ko je bio Emanuel Ungaro, dizajner o čijoj se modnoj kući priča poslednjih nekoliko dana u Srbiji?

Emanuel Ungaro (13. februar 1933 – 21. decembar 2019) je bio poznati