Filmovi Pedra Almodovara pružaju nezaboravno iskustvo i to ne samo zahvaljujući originalnim radnjama, “uvrnutim” zapletima i specifičnim likovima, već i enterijerima, kostimima i celokupnoj estetici koja mu je svojstvena.
“Za mene moda u filmu ima dva veoma važna aspekta. S jedne strane estetski uspostavlja film, jer je boja bitna. Ja uspostavljam paletu boja kao slikar, samo što radim u trodimenzionalnom prostoru. S druge strane, kostimi daju informacije o liku, njegovom stanju, osećanjima. Kostimi su sve samo ne površni elementi filma”, rekao je Almodovar davne 1994. godine za New York Times.
Ni danas, 20 godina kasnije, to se nije promenilo.
Tokom svoje dugogodišnje karijere sarađivao je sa čuvenim modnim kućama i kreatorima poput: Dolče i Gabane, Žan-Pola Gotjea, Karla Lagerfilda i Versaćea.
Kika x Versaće/ Žan-Pol Gotje
Za potrebe filma “Kika”, odnosno za izgled Viktorije Abirl kao Andree, Almodovar je od Žan-Pola Gotjea zatražio da kostimima dočara glamuroznu katastrofu.
“Zamolio sam Žan-Pola da zamisli da je ona upravo bila žrtva katastrofe, ali da se integriše sa tim glamurom”, rekao je Almodovar.
Rezultat se vidi u jednoj od najspecifičnijih kreacija u istoriji filma – crnoj haljini sa lažnim ženskim grudima koje vire iz poprsja kao dva krvlju natopljena cveta. Kreacija koja je istovremeno seksi i zastrašujuća. Baš onakva glamurozna katastrofa kakvu je tažio.
“Ovo je bio odraz estetike horora u modi, treša i post-panka i svih stilova koji estetski koriste nasilje“, rekao je Almodovar.
Bio je to početak saradnje dva velika umetnika.
Sa druge strane, naslovna uloga, Kika, nosila je Versaćeove kreacije. Ona je potpuna suprotnost Andree – vedra, dobrodušna žena koja pokušava da život gleda kroz ružičaste naočare.
Almodovar je otišao kod Versaćea u Italiju kako bi razgovarali o Kikinom stilu.
“Kika je veoma optimističan lik. Možda mislite da je ovo šala, ali za mene su duboki dekoltei način izražavanja optimizma. Želeo sam da ima velike grudi”, rekao je tom prilikom Almodovar.
Tako smo Kiku mogli da vidimo u šarenim kreacijama koje odišu, upravo, optimizmom.
Loše vaspitanje x Žan-Pol Gotje
Nova saradnja između Almodovara i Gotjea dogodila se za potrebe filma “Loše vaspitanje”. Gotje je na kostimima ovog puta radio zajedno sa Pakom Delgadom, a posebno se izdvojila provokativna, ekstravagantna kreacija koju je nosio Gael Garsija Bernal. U pitanju je bela, pripijena, burleskna haljina na koju su “prišiveni” ženski organi.
Prekinuti zagrljaji x Karl Lagerfeld
Penelopa Kruz, jedna od večitih Almodovarovih muza, u filmu “Prekinuti zagrljaji” igra ljubavnicu svog starijeg šefa. Zahvaljujući njemu počinje da vodi novi način života, a u njemu posebnu ulogu ima Šanel. Najupečatljivija kreacija u ovom filmu je crna haljina sa zlatnim lancima.
Visoke potpetice x Karl Lagerfeld
Karl Lagerfeld je, pored toga što je kreirao kostime za njegove filmove, bio i lični prijatelj Pedra Almodovara. Reditelj ga je jednom prilikom zamolio da za potrebe filma “Visoke potpetice” dizajnira kostime.
Viktorija Abril je tako tokom celog filma nosila Šanelove kreacije i to pretežno kostime.
Složen odnos sa majkom jedna je od vodećih priča u filmu. Rebeka (Viktorija Abril) jedva čeka da se vidi sa majkom (Beki del Paramo) koju nije videla više od petnaest godina. Beki se posle višegodišnjeg boravka u Meksiku vraća u Španiju, takođe željna da vidi ćerku.
Ovaj susret, između ostalog, obeležava i rečenica – “Šanel ti dobro pristaje”.
Koža u kojoj živim x Dolče i Gabana/ Žan-Pol Gotje
Jedna od najneobičnijih Gotjeovih kreacija za Almodovara bila je u filmu “Koža u kojoj živim”. Almodovar je od njega tražio da bukvalno napravi “kožu” za glavnu junakinju.
Ova krecija stavila je u prvi plan Gotjeovu sposobnost da raspolaže širokim spektrom stilova od ekscentričnih kostima, pa sve do perfektnih minimalističkih kreacija.
Koža u “Koži u kojoj živim” je koliko lepa toliko i uznemirujuća.
Glavnu junakinju Veru Kruz, kojoj Antonio Banderas kao Robert Ledgard menja pol, tokom većeg dela filma gledamo u pomenutoj “koži”. Međutim, u jednoj od scena ona nosi cvetnu Dolče i Gabana haljinu koju je Almodovar odabrao kako bi istakao njenu ženstvenost nakon transformacije pola.
Svaki Almodovarov film je doživljaj za sva čula. Ovim tekstom dali smo mali omaž samo jednom segmentu kojem se ovaj spečifični reditelj posvećuje do najsitnijih detalja. On nam svojim filmovima pruža uvid u njegov magični, šareni svet. Koji se teško zaboravlja.