Godišnja doba određuju tempo modne industrije. Svake sezone pojavljuju se nove kolekcije na pisti, kao i nova garderoba na policama u radnji poznatih brendova.
U današnjem tekstu potrudili smo se da vam detaljno objasnimo koja je svrha modnog kalendara i kako on funkcioniše.
1. Zašto su važna godišnja doba u modnoj industriji?
Modna industrija postoji zahvaljujući ljudima koji redovno kupuju novu garderobu. Modne sezone smatraju se trgovinskim ciklusom industrije, pri čemu sama industrija ostaje relevantna i dinamična, jer godišnja doba dozvoljavaju kontinuirano uvođenje novih stilova i trendova. Modni dizajneri obično kreiraju najmanje dve kolekcije po kalendarskoj godini: proleće/leto i jesen/zima. Modna sezona tako traje najviše šest meseci.
2. Koliko modnih sezona postoji u kalendarskoj godini?
Proleće/leto i jesen/zima
Proleće/leto i jesen/zima godinama su najčešće sezone u modi. Brendovi odeće gotovo uvek nude kolekcije za ove periode. Iz tog razloga se nazivaju primarnim godišnjim dobima i glavnim kolekcijama.
Proleće/leto: Ova sezona donosi nove stilove za toplo vreme. Odeća za proleće/leto je često prozračna i napravljena od prozračnih, vlažnih i/ili laganih tkanina. Ležerne pamučne tkanine i tipični letnji laneni materijali se široko koriste. U kolekcijama se nalaze bluze, suknje, letnje haljine, šortsevi i kupaći kostimi. Sezona je često šarenija od mode za jesen/zimu i obično uključuje više printova. U modnoj industriji, proleće/leto se takođe naziva skraćenicom S/S ili SS.
Jesen/zima: Ova sezona predstavlja odeću za niže temperature. Odeća za jesen/zimu se obično pravi od debljih [odevnih] tkanina i toplijih sirovina, kao što su vuna i luksuzniji kašmir, na primer. Kolekcije obično uključuju džempere i kardigane, blejzere, kapute, jakne, šalove i čizme. Odeća za jesen/zimu je često tamnije boje od letnjih kolekcija i obično je skuplja. Američka industrija takođe koristi termin jesen/zima, ili skraćenice F/W, FW ili – u Britaniji – AW (skraćeno za jesen/zima).
Resort and pre-fall
Danas većina brendova odeće pravi najmanje dve do četiri kolekcije godišnje. Ostale kolekcije su lansirane između proleća/leta i jeseni/zime. To su takozvane srednje kolekcije. Često to uključuje “Pred prolećne“ i “Pred jesenje“ kolekcije. Ali, imajte na umu, srednje kolekcije variraju od jedne do drugog brenda. Neki brendovi ne nude na primer”pred prolećnu“ kolekciju, ali nude “visoko letnju“. Za luksuzne brendove kao što su Chanel, Dior i Jil Sander, uobičajene su srednje kolekcije “Resort” i “Pre-fall”.
Resort: Šta predstavlja ova kolekcija?
“Resort” kolekcije nekada su bile namenjene isključivo odevanju elite koja je krajem godine odmarala na luksuznim tropskim destinacijama. Danas, ova kolekcija za jedan eminentniji modni brend predstavlja jednu od najvažnijih tokom leta. U odnosu na raniji slučaj, danas je ta garderoba namenjena skoro svima, a ističe je jedinstvenost kroja.
Pre-fall:
Ova srednja kolekcija se fokusira na prelazni period od leta do jeseni/zime. Pred jesenja kolekcija često uključuje i proleće/leto i jesen/zimu stvari.
3. Kada se modne kolekcije zapravo prikazuju i prodaju? Šta je modni kalendar?
3.1 Proleće/leto i jesen/zima
Modne kuće kao što su Chanel, Dior, Jil Sander, Gucci i Prada, na primer, obično predstavljaju svoje nove kolekcije “proleće/leto” i jesen/zima” tokom velikih Nedelja mode.
Pojavljuju se na zvaničnom kalendaru Nedelje mode u Njujorku, Londonske nedelje mode, Milanske nedelje mode i Pariske nedelje mode ili organizuju nezavisne događaje (skoro) istovremeno. Ovde po prvi put pokazuju svoje nove dizajne, mereći interesovanje kupaca i medija i stvaraju zainteresovanost kod istih za sledeću sezonu. Nedelje mode se organizuju mnogo pre početka:
Proleće/leto kolekcije se predstavljaju na Nedeljama mode u septembru i oktobru za narednu godinu. U međuvremenu, kolekcije jesen/zima se prikazuju na modnoj pisti u februaru i martu takođe za sledeću godinu.
Naslovna fotografija: LA VIE EN ROSE/Žaklina Medenica/Nedelja mode u Kopenhagenu 2024