U maloj vili u Bois-Colombes, severozapadno od Pariza, tim od 40 radnika, posleratnu eru proveo je mešajući ulja od hrastove mahovine i ćilibara, umotavajući ih u fine kristalne bočice od teleće kože. Njihova sjajna i neverovatna misija bila je po naredbi Else Schiaparelli (Elza Skjapareli), velike pariske modne dizajnerke koja je najviše upamćena ne samo po svojim avangardnim kreacijama – smelim, šokantno ružičastim kaputima, haljini Dalí Lobster, već i po duhovitom parfemu koji je bio jednako ikonski.
Nadrealistkinja u duši, Schiaparelli je pristupila mirisu istim “drskim i originalnim tonom” kojim je dizajnirala rukavice od antilopa sa upadljivim detaljem na zglobu ili recimo, par sunčanih naočara sa sopstvenim pernatim trodimenzionalnim resama. Ali, Schiaparelli parfemi su bili zaista inovativni.
U nastavku smo se osvrnuli na nanjenih pet najinovativnijih, bezbožnih i trajnih doprinosa svetu mirisa.
Prvi unisex mirisi
Od svog prvog lansiranja mirisa 1928. godine – C, sportski miris sa notama irisa – Schiaparelli se pobrinula za oba pola. Postojala je Eau de Sante, krema za telo sa rashladnim borovima napravljena za ,,kraljicu ili kralja”. Zatim je došao Snuff, revolucionarni muški miris u kristalnoj luli za pušenje inspirisanom Magritom, koji se dopao i ženama.
,,Uvek je mislila da žene mogu da rade stvari koje su tradicionalno rezervisane za muškarce. Unisex koncept joj je bio važan”, objašnjava Cedric Edon iz ove firme.
Prve provokativne reklame
Kampanja njenog Shocking parfema je bila radikalna za 1937. godinu. Od samog mirisa – opojne mešavine magnolije, pačulija, vetivera i mošusa – do bočice oblikovane kao figura peščanog sata, Shocking je bio proučavanje ženstvenosti i provokacije.
Emmanuel Marcel Vertès je za nju nacrtao slobodnije reklame – zamislite crvenkapu u prozirnoj, iscepanoj haljini i gladnog vuka koji je juri iza leđa. Ponekad su njene ideje bile više nerealne i uvrnute, nego erotske.
Naprimer, za reklamu parfema Zut (francuska reč za prokletstvo), želela je par golih nogu igračica i suknje do stopala (fotografija iznad)
Schiaparelli ne bi bila to što jeste, da nije bila originalna. Početkom 50-ih, dodala je Schokingu hlorofil kako bi stvorila živo zeleni hloro-keln, koji je trebao da vrati svežinu i stimuliše ćelije kože.
Prva bočica parfema kao umetničko delo
Schiaparelli je zamenila loše boce iz svog vremena za prava umetnička dela. Le Roy Soleil, pušten u prodaju 1946. godine, nalazio se u boci sa prikazom okeanskih talasa i nadrealističkog sunca prošaranog lastama, koju je dizajnirao slikar Salvador Dali i na neki način proslavio kraj Drugog svetskog rata.
Dali je, takođe dizajnirao kutiju parfema, poklopac i oslikao reklame za više njenih proizvoda.
* Zabranjeno svako kopiranje tekstova bez odobrenja 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄
Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a
daily basis. It will always be useful to read through articles from other authors and use a little
something from their sites.