Nedelja mode u Parizu (Paris Fashion Week) definitivno je obeležila početak oktobra. Naime, zvezdani defilei održani širom grada, privukli su mnoštvo ljudi, među njima i najveće zvezde u javnom životu od Azije do Amerike. Francuska prestonica bila je centar modnog sveta, ali ne samo na nekoliko dana…
Grad svetlosti je s razlogom slavljen kao epicentar mode. Dok modne revije postoje već oko 170 godina, ekstravagandnost modne piste kakvu danas poznajemo zaživela je 70-ih godina i od tada je delovala kao podsetnik na istorijski uticaj koji Pariz ima na modu i kulturu u celini. Kroz niz smelih revija i razrađenih spektakla, reputacija Nedelje mode u Parizu nastavlja da neguje teatralnost u svojim defileima izgrađenim na leđima velikih svetskih modnih majstora.
Défilés de mode ili „modne revije“ održavale su se u Parizu još u 18. veku kao komercijalna razmena između klijenata i dizajnera. Odevni predmeti su u početku bili prikazani na statičnim manekenkama što je klijentima otežavalo da vide kako će odeća delovati na telu u stvarnom životu. Sve do 1850-ih godina kada se otac visoke mode, Čarls Frederik prvi put poigrao idejom da predstavi svoje komade o ženama u akciji – i tako je stvorena uloga modela.
Pravila visoke mode
Kuće visoke mode se određuju na osnovu skupa pravila predviđenih standardima (Chambre Sindicale de la Haute Couture). Prema ovim pravilima, modna kuća mora da predstavi kolekciju od najmanje 35 komada (uključujući i dnevnu i večernju kombinaciju) po sezoni. Osmišljena 1945. godine, ova pravila su otvorila put visokoj modi na defileima.
Prva Nedelja mode u Parizu
Prva Pariska nedelja mode održana je 28. novembra 1973. godine, a nadgledala je začetnica Nedelje mode u Njujorku, Elenor Lambert. Ovaj događaj je bio prvi put da su kolekcije Haute Couture, pret-a-porter i muške odeće predstavljene zajedno u Parizu. Događaj je održan kao prikupljanje sredstava za Versajsku palatu, u nastojanju da se pokriju troškovi renoviranja kraljevske rezidencije, koji su procenjeni na oko 60 miliona dolara.
“Bitka za Versaj”
Prva Nedelja mode u Parizu započeta je najvećim modnim rivalitetom koji je obeležen u istoriji. Grupe su se sastojale od najprestižnijih dizajnera, a to su bili Amerikanci – En Klajn, Bil Blas, Halston, Oskar de la Renta i Stiven Barouz; i pet francuskih dizajnera – Mark Bohan (koji je radio za Dior u to vreme), Emanuel Ungaro, Hubert de Givenchi, Pierre Cardin i Yves Saint Laurent. Timovi su se nadmetali jedan protiv drugog u kreiranju osam komada koji predstavljaju francusku i američku modu. Događaj je okupio preko 700 ljudi, uključujući listu slavnih na kojoj su se nalazili Džozefin Bejker, Elizabet Tejlor i Lajza Mineli. Ovaj sajam mode nazvan je “Bitka za Versaj”.
Tamnoputni modeli na modnoj pisti
U ‘Bitki za Versaj’, američki dizajneri su se zajedno usaglasili za jednu ideju. Od 36 odabranih modela, 11 su bili tamnije puti, što je u to vreme bio broj bez presedana. Njihova različitost ukrala je šou i ostavila publiku u delimičnom strahu.
Prva javna modna revija
Godine 1984. Thierri Mugler postao je prvi modni dizajner koji je francuskoj javnosti dao pristup modnoj reviji. Na proslavi 10. godišnjice kuće, Mugler je napravio spektakl na pisti za svoju kolekciju jesen/zima 1984.
Održana na stadionu Le Zenith pred publikom od preko 6.000 ljudi, revija je označila prvu modnu reviju otvorenu za čitavu javnost.
Važnost mesta održavanja
Revije Nedelje mode u Parizu održavaju se na brojnim istorijskim znamenitostima, a vrhunski dizajneri se bore oko veličanstvenih ambijenata koji doprinose magiji njihovim kreacijama. Mnogo puta kuće imaju određene lokacije na kojima se svake godine održava njihova emisija. Le Grand Palais je mesto izbora za Chanel, Le Musee Rodin rezervisan je za Diorove revije u bašti, a Luvr je dom za revije Louis Vuittona.
Ajfelova kula je postala zanimljiva tokom godina, a YSL modna kuća (Yves Saint Laurent) je organizovala nekoliko sjajnih defilea ispod kultnog pariskog simbola.
“Dodir” Karla Lagerfilda
Svojim imenovanjem za kreativnog direktora i u Šanelu i u Fendiju, Karl Lagerfild napravio je pravi pomak kada je u pitanju Nedelja mode.
On je tačno znao da privuče pažnju svojim revijama. Možda i najkreativniji prikaz od svih do tada, za njegovu reviju kolekcije jesen/zima 2014. predstavljen je Chanel supermarket sastavljen od pravih proizvoda, kolica za kupovinu i štandova s voćem (pogledajte na snimku iznad).
After party
Početkom 1900-ih, francuski dizajner Pol Poare postao je prvi koji je organizovao raskošne žurke posle svojih revija. Danas, žurke sa slavnim ličnostima su tradicija za dizajnere kako bi komunicirali sa poslovnim partnerima, klijentima i predstavnicima štampe u neformalnom, razigranom okruženju (naravno, samo uz pozivnicu).