Uprkos tome što se džemperima sa temom božićnih i novogodišnjih praznika dodaje epitet “ružni”, oni predstavljaju bitan i popularni odevni detalj koji se često može videti tokom raznih okupljanja i proslava.
Džemperi koji su inspirisani novogodišnjim praznicima i zimom stvaraju posebnu atmosferu.
Ukoliko otvorite svoje stare albume i pogledate fotografije iz detinjstva, jedna od stvari koja će vam sigurno privuću pažnju je džemper sa smešnim dezenima koji ste nosili vi ili neko od vaše rodbine, a koje sada ne biste obukli ni po koju cenu. A ne bi vam palo na pamet da ih kupite ni bliskoj osobi kao novogodišnji poklon. Takve džempere nekada su nosili svi, od dece, do najstarijih u porodici.
Takođe, svaki put kada posetite tržni centar tokom zime, sigurno primetite da su mnoge radnje pune džempera, crvenih i zelenih boja, sa dezenima pingvina, irvasa ili Deda Mraza.
Da li ste se ikada zapitali šta je pokrenulo ovaj neobičan trend? Gde je sve to počelo?
Nije moguće utvrditi ko je izumeo džemper, jer nošenje ovog komada odeće zadire u daleku istoriju. Najraniji primer odeće napravljen od dva oblika igle su fragmenti i cele “kopčane čarape”, koje su nosili drevni Egipćani.
Komercijalizacija Božića i Dnevnik Bridžit Džouns
Međutim, poznat je način na koji džemperi ušli u savremenu istoriju i postali planetarno poznati.
Naime, polovinom prošlog veka, 50-ih godina, božićni džemperi su naglo počeli da se pojavljuju u prodaji i to se vezuje sa početkom masovne komercijalizacije Božića. Prvo su bili poznati kao „džemperi sa zvončićima“ i imali su na sebi diskretne božićne ukrase. Tako da originalni ružni božićni džemperi nikada nisu ni bili zamišljeni da budu kič, već su zapravo bili prilično umetnički i „radosni“. Imali su dezen irvasa, jelena, Deda Mraza, Sneška Belića, kugli snega ili nečeg sličnog.Takva zimska moda se održala do osamdesetih godina prošlog veka, kada su postali popularni i na televiziji. Počeli su da ih nose voditelji, likovi iz serija, a obavezan modni detalj su bili i dirigentima novogodišnjih specijalnih emisija. Tokom devedesetih godina, ovakav modni stil se ugasio, ali nikada nije zamro.
Prekretnica je bila kada se lik Mark Darsi „osramotio“ u filmu Dnevnik Bridžit Džouns iz 2001. godine sa jednim od najneobičnijih dizajna koji se mogu videti na ekranu. U pitanju je bio džemper sa dezenom irvasa koji mu je smešno pristajao, a kasnije i sa sneškom kome šal visi. Nakon planetarnog uspeha ovog filma, džemperi su se “na velika vrata“ vratili u modu. I najpoznatiji svetski modni dizajneri uvrstili ručno pleteni džemper u svoje modne kolekcije, pa su tako sa novom snagom zakoračili u 21 vek.
Svetskoj popularizaciji džempera su kumovale i božićne proslave sa džemperima, koje su krenule iz Kanade, a potom se proširile u SAD, a kasnije na čitav svet. Razvoj interneta je omogućio povećanu prodaju odeće, pa tako i džempera, i zahvaljujući sve većoj opštoj popularizaciji, oni su se „vratili“ na male ekrane i u bioskope. Poznate ličnosti, TV zvezde, pa čak i političari su počeli da ih nose i pretvorili ih u uobičajeni božićni modni prizor.
Nacionalni dan božićnih džempera
Podaci govore da su ružni božićni džemperi bili veoma u trendu putem Gugl pretrage od 2001. do 2007. godine, i taj modni detalj se vratio u porodice širom sveta. Od 2010. godine pa naovamo, različiti modni dizajneri objavili su kolekcije božićnih džempera zasnovanih na ružnim dezenima, i ubrzo su maloprodajne radnje preuzele taj trend.
A onda, sa pojavom društvenih mreža i razvojem internet prodaje, popularnost je u zimskim mesecima „eksplodirala“. Zanimljivo je da je božićni džemperi dobili i svoj praznik – Nacionalni dan ružnih božićnih džempera koji se u SAD obležava trećeg petka u decembru svake godine.
Društveni mediji su naravno imali ogroman uticaj na ovaj trend a Internet je pomogao da se ova moda raširi sve dok nije postala globalna.
Oni ne spadaju u deo tradicije koja je vezana za porodice u Srbiji, ali sa razvojem kamera na mobilnom telefonu i neizostavnog novogodišnjeg fotografisanja, džemperi su redovni na fotografijama kod većine korisnika na Instagramu, i taj trend se sve više širi. Na Zapadu se manija kupovine prazničnih džempera vezuje za period pred Novu godinu, a u Americi je popularno da se za Dan Zahvalnosti nose džemperi sa irvasima i sličnom tematikom. Mi, kao što znate, ne slavimo Dan Zahvalnosti, ali nam hladno vreme govori da je pravi trenutak za ove džempere.