Od sitnih rivaliteta do žestokih svađa, u nastavku vam donosimo zanimljiv tekst o najvećim modnim “neprijateljima” iz prošlosti.
Iza reflektora i glamura modnih revija postoji strana o kojoj mnogi ni ne znaju: drame, “nož u leđa” i intrige koje prate ovaj svet, neminovno dovodi do žestokih diskusija i neprijateljske konkurencije kada je reč o slavnim imenima. Istorija mode ne krije se samo u stvaranju revolucionarnog dizajna i veličanstvenih modnih revija. Ona je takođe obeležena intenzivnim rivalstvima koja su zapravo oblikovala ova industriju, a možda i motivisala kreatore da istraju još više. Od javnih sukoba između Koko Šanel i Elze Skjapareli do medijskih obračuna Armanija i Versacea, ove svađe otkrivaju, u najmanju ruku, zanimljivu stranu modnog sveta.
Bilo da su podstaknuti različitim vizijama mode, konkurencijom ili ličnim animozitetima, sukobi o kojima je ekipa magazina LA VIE EN ROSE istražila, definitivno su ušli u samu istoriju.
Coco Chanel vs. Elsa Schiaparelli
Poštovana dizajnerka koja je ostavila trajno nasleđe u svetu francuske mode, Koko Šanel (Coco Chanel= imala je nekoliko nezaboravnih “svađa” tokom karijere. Neosporno je da je njen najveći rival nesumnjivo bila Elza Skjapareli (Elsa Schiaparelli). Tridesetih godina prošlog veka, bili su dva najveća imena u modnoj industriji. Ipak, Šanel odbija da javno prizna neosporan uticaj Elze, koju je opisivala samo kao umetnika, a ne modnog dizajnera. Sa druge strane, Elza je nazivala Koko Šanel “proizvođačem šešira”, aludirajući na njene početke 1910. godine. Međutim, njihova svađa eskalirala je u onom trenutku kada je Šanel “slučajno” gurnula Elzu Skjapareli u aranžman sa svećama na jednom balu. Iako Skjapareli nije bila povređena, njihov rivalitet je ostao upamćen.
Coco Chanel vs. Christian Dior
Teško je zamisliti da se dve od najikoničnijih figura francuske mode, pa i svet amode generalno, bave konkurencijom. Na kraju krajeva, svaki od njih je imao nešto potpuno drugačije da ponudi. Pa zašto bi ih bilo briga?
Za Koko Šanel (Coco Chanel), ovo je svakako bilo važno, posebno imajući u vidu njenu posvećenost minimalizmu i eleganciji, koja je bila u suprotnosti sa sklonošću Kristijana Diora ka ekstravaganciji. U jednom trenutku, kada je modni svet hvalio Dior, Šanel je rekla da on “ne oblači žene, već ih uništava”. Kao odgovor, Dior je jednom prilikom izjavio da je njegov rad isključivo “posvećen lepoti ženskog tela”. Njihovo profesionalno rivalstvo prikazano je kroz Apple TV+ seriju “New Look”.
Coco Chanel vs. Cristóbal Balenciaga
Embed from Getty ImagesOčigledno je da Koko Šanel (Coco Chanel) nije oklevala da kritikuje svoje savremenike, posebno kada je već bila uspešna u modnoj industriji. Ali, razlika između njenih svađa sa ostalima i Kristobalom Balensijagom (Cristóbal Balenciaga) je u tome što su ona i svi drugi koje je kritikovala započeli odnos kao prijatelji. Sve dok Koko nije kritikovala Kristobalov dizajn u intervjuu za Women’s Wear Daily, gde je dovela u pitanje Kristobalov kredibilitet u kreiranju ženske odeće jer, kako je navela, nije znao ništa o ženskom telu. Osim navedenog, ne zna se mnogo o njihovom rivalstvu, jer je Kristobal bio izuzetno privatna osoba. Ali izgleda da njihova svađa ipak nije otišla previše duboko, budući da je sam Kristobal prisustvovao sahrani Koko Šanel.
Giorgio Armani vs. Versace
U intervjuu za Sunday Times magazin 2015. godine, Đorđo Armani (Giorgio Armani) je tvrdio da mu je pokojni Đani Versaće (Gianni Versace) jednom dao veliku primedbu o klijentima, rekavši mu: “Ja oblačim kurve. Ti oblačiš crkvene žene.” Donatela Versaće je kasnije progovorila u ime svog pokojnog brata i rekla javnosti da je Armanijeva izjava lažna, naročito zato što Đani, nažalost, više nije među nama, te da on takve reči nikada ne bi izustio.
Giorgio Armani vs. Dolce & Gabbana
Embed from Getty ImagesSlično kao i Koko Šanel, Đorđo Armani se ne plaši da kritikuje svoje kolege, a među onima koje je kritikovao su italijanski luksuzni dizajneri Domeniko Dolče i Stefano Gabana. Njihova svađa datira još od 2009. godine, kada je Armani tvrdio da su Dolce & Gabbana “kopirali” pantalone iz nedavne Armanijeve kolekcije. Dolce & Gabbana su kasnije objavili izjavu u kojoj su rekli da nisu plagirali Armanijeve pantalone.
Yves Saint Laurent vs. Tom Ford
Embed from Getty ImagesMnogi ljudi znaju Toma Forda po njegovoj istoimenoj luksuznoj modnoj kući koju je osnovao 2005. Ali pre toga je pet godina bio i kreativni direktor za Yves Saint Laurent-a. Međutim, godinama nakon što je napustio pomenutu kuću u želji da pokrene sopstveni brend, otkrio je u intervjuu za CNBC da njegovo vreme u YSL-u nije bilo baš prijatno: “Imam pisma od Sen Lorana […] Sećam se jedne njegove rečenice: “Za trinaest minuta uništili ste 40 godina mog rada”, rekao je Ford.
Yves Saint Laurent vs. Christian Louboutin
Embed from Getty ImagesSvađa između YSL-a i Kristijana (Christian Louboutin) se nije odnosila dizajnere, već na kršenje autentičnosti modnih kuća. Iako nisu svi upoznati sa cipelama Christian Louboutin, verovatno ste čuli da su poznate po svom crvenom đonu, budući da skoro svake ženske salonke sadrže isti. Ali 2011. godine, Louboutin je tužio YSL zbog kršenja žiga nakon što je YSL lansirao kolekciju jednobojnih cipela, od kojih je jedna bila sa u potpunosti crvena, uključujući i đon. Na kraju, YSL je dobio slučaj nakon što je sud presudio da, iako su crveni đonovi neosporan potpis Louboutina, ne može da ospori samu boju, pogotovo jer je cela cipela koju je lansirao YSL bila crvena.
Yves Saint Laurent vs. Karl Lagerfeld
Embed from Getty ImagesRivalstvo između Lagerfelda i Sen Lorana je možda jedno od najstarijih u istoriji mode. Iako su se decenijama “hvatali za gušu”, njihova drama zapravo datira iz 1953. godine, kada su se borili za Vulmarkovu nagradu. Ivova pobeda označava početak žestokog rivalstva. Nakon toga, Loran je počeo da ostavlja trag u francuskoj modi, a verujemo da znate činjenicu da je čak radio zajedno sa samim Kristijanom Diorom kada je imao svega 21 godinu. Lagerfeld je za to vreme radio u senci, prvo u brendu Fendi, a zatim u Chloé. Moguće da je sam Karl bio svestan Loranove prefinjenosti, te je zbog toga postojala netrpeljivost.