MODNA (R)evolucija teksasa i džinsa

Početak
04/03/2022

Svi se možemo složiti da su farmerke jedan od najbitnijih delova ormana. Mogu se nositi uz skoro svaku priliku i lako se kombinuju sa drugim komadima odeće. One su danas osnova svakog ormana, kao i dugogodišnji trend. U daljem tekstu ćete saznati kako je džins prešao iz odeće namenjene radnoj snazi u fabrikama do svakodnevne odeće celog sveta i sastavnog dela svačijeg ormana.

Foto: Ilustracija

Sam početak izrade materijala i poreklo naziva

Poreklo moderne teksas tkanine može se pratiti do Đenove u Italiji i Nima u Francuskoj. Čvrsta pamučna indigo obojena tkanina pod nazivom ,”bleu de Genes” (plava iz Đenove) proizvedena je u Đenovi, Italija. Kada su tkalci u Nimu pokušali da repliciraju tkaninu iz Đenove, proizveli su serž tkaninu (težu tkaninu od kepera) nazvanu ,”serge de Nimes” (serž iz Nima). Bleu de Genes je poreklo „plavih farmerki“, a Serge de Nimes je poreklo reči “džins“. Do 17. veka, tkanina je bila vitalna za radničku klasu u severnoj Italiji. Vrlo brzo su ove jeftine, izdržljive tkanine počele da se izvoze u severnu Evropu.

Prve moderne plave farmerke – Kauboji sa Zapada!

20. maja 1873. godine, krojač iz Nevade Džejkob Dejvis i trgovac suvom robom iz San Franciska Levi Stros dobili su američki patent za radne pantalone ojačane bakarnim zakovicama koje su dovele do prvih modernih plavih farmerki. Sredinom 1800-ih bile su u modi majice, poznate pod nazivom „kombinezoni oko struka“. I ne zato što su bili stilski, već praktični. Zamisao biznismena Levija Strosa i krojača Džejkoba Dejvisa, plave farmerke su kombinovale metalne zakovice sa teksas pantalonama kako bi stvorile izdržljivu uniformu koja je izdržala grubi rad. Pokazalo se veoma popularnim među fabričkim radnicima, rančerima, rudarima i farmerima.

Farmerke kao radna odeća ostale su popularne na zapadu tokom 1920-ih i 1930-ih, posebno na američkom Zapadu među rudarima, kaubojima i radnicima. Ubrzo su usledili konkurenti koji su proizvodili teksas pantalone i kombinezone za kauboje i radnike.

Među proizvođačima s početka 20. veka bili su HD Lee Mercantile Company i Great Vestern Garment Company (kanadska kompanija, koju je Levi’s u potpunosti preuzeo 1972.).

Iz radne u ležernu odeću

U 1930-im i 40-im godinama se plave farmerke šire izvan Zapada i izvan puke korisnosti kao samo radne pantalone, prelazeći tako klasifikovane podele. Farmerke su bile izdržljive pantalone za igru koje se lako čiste za decu, a takođe su muškarci i žene usvojili plave farmerke kao ležernu odeću.

Kada je Holivud sa svojim zapadnim filmovima odneo ovaj trend na ekrane, farmerke su ušle u mejnstrim kulturu. Zapadni filmovi i romani su pomogli popularizaciji robusnih pantalona. Na modnom frontu, Levi’s® je postao prvi odevni predmet koji je spolja imao dizajnersku etiketu (svoj prepoznatljiv crveni jezičak). U izdanju časopisa Vogue iz juna 1935. godine plave farmerke su na svojim stranicama nagoveštavale budućnost kada će se teksas smatrati delom mode.

Popularnost džinsa među tinejdžerima

Baš kao što su zapadni filmovi 1930-ih i 40-ih godina približili farmerke većem broju ljudi, muzika i film su dodali još jednu kulturnu dimenziju plavim farmerkama 1950-ih. Ovog puta filmske ikone kao što su Džejms Din, Marlon Brando, Elvis. Merilin Monro je farmerkama dodala oštru, buntovnu i seksi privlačnost, što je posebno privuklo tinejdžersku/mladu kulturu. Nošenje džinsa postaje ,,kul”.

Ključni filmovi koji su pomogli ovim ikonama da dodatno transformišu način nošenja teksasa uključuju Marlona Branda u The Vild One (1953), Džejmsa Dina u Rebel Vithout a Cause (1955) i Merilin Monro u The Misfits (1961).

Stižu zvoncare i kreativni vez!

Mir i ljubav postali su himna kontrakulture 1960-ih. Mladalački pokret slobodne ljubavi prigrlio je ležerne plave farmerke koje su predstavljale slobodu od strukturirane odeće, a istovremeno su služile i kao oblik kreativnog samoizražavanja. Dvostruke teksas i džins jakne su se takođe prvi put pojavile kao modni trend u to vreme. Dobijate dodatne sjajne poene ako ukrasite svoj teksas. Zvonast donji deo, vez i zakrpe su bili popularni izbori.

Influenseri uključuju popularnu muziku i kontrakulturu 60-ih i 70-ih. Nisu samo rančeri, fizički radnici, rančeri na odmoru, buntovna omladina i kontra-kultura koja je nosila teksas, farmerke, u ovom ili onom obliku, sada su bile ležerna odeća za mase.

Trendovi šezdesetih godina nastavljaju se i u sedamdesetim, s tim da džins postaje sve popularniji. Farmerke ravnijeg kroja i teksas suknje i prsluci postali su modni predmeti. Na slikama ispod možete videti pipularne farmerke šezdesetih i sedamdesetih godina dvadesetog veka.

Foto: Pinterest

Zvanično modni trend

Do 1980-ih, plave farmerke su postale uobičajena odeća. Stoga se čini neizbežnim da je sledeći korak u evoluciji plavih farmerki adaptacija ove nekada radne pantalone kao komada visoke mode. Luksuzne farmerke ušle su u punu realizaciju 1980-ih. Dizajneri koji su ponudili ove vrhunske farmerke su Calvin Klein, Versace i Gucci.

Petnaestogodišnja Bruk Šilds glumila je u reklami za Calvin Klein uz izreku: „Ništa ne dolazi između mene i mojih Calvins-a“, stavljajući teksas u prvi plan uma svakog modnog dizajnera. Dizajnerske farmerke postale su pravi statusni simbol u pop kulturi, a brendovi uključujući Calvin Klein, Jordache i Gloria Vanderbilt bili su među najpoželjnijima od strane cool klinaca. Stonevash, kiselo pranje, poderane farmerke i mršaviji izrezi na nogama koji su se sužavali na gležnju bili su super.

Popularna kultura i kontra-kultura su i dalje vladale nad trendovima plavih džinsa. Subkultura pank muzike inspirisala je uske farmerke i šareni izgled snega na teksasu.

Slike popularnih farmerki osamdesetih godina:

Trendovi devedesetih godina

Čvrsto uspostavljena dominacija omladinske subkulture i kontinuirani uticaj popularne muzike oblikovali su trendove plavih džinsa 1990-ih i 2000-ih.

Grunge i hip-hop muzika su u velikoj meri uticale na stilove džinsa. Farmerke ravnih nogavica, ponekad pocepane, drugi put ne, zadržale su stvari ležernim i kobainskim. Uznemireni teksas, kombinezoni, široke farmerke i teksas na denim su prepoznatljivi izgledi iz ovog doba.

„Mama farmerke“ ili farmerke visokog struka opuštenijeg kroja takođe su bile veoma moderne — i nedavno su se vratile u modu. Pop zvezde kao što su Britni Spirs i Kristina Agilera sortirale su ultra niske  farmerke ranih 2000-ih, na kraju priče o eri 90-ih.

Novi vek, novi trendovi – dvehiljadite

U ranim godinama, Destini’s Child, Britnei Spears i Christina Aguilera popularizirali su ultra plitke farmerke. Naravno, savijanje i sedenje bez bljeskanja zadnje strane postalo je malo komplikovanije, ali hej, ko je ikada rekao da bi oponašanje omiljene pop zvezde bilo lako?

Stilovi flare i bootcut takođe su bili u trendu, dok su retro kapri farmerke ponovo oživele sredinom do kraja 2000-ih.

2000-te su bile vrhunac ponavljanja plavih farmerki kao vrhunske odeće. Interesovanje za vrhunski teksas poraslo je na početku 21. Veka. Dok su 1980-te najavile uspon luksuznog brenda farmerki od modnih marki kao što su Calvin Klein i Gucci koje nude čitav asortiman odeće, nove premium plave farmerke su bile samo od teksas brendova kao što su True Religion, 7 For All Mankind, Citizens of Humanity. Mršave farmerke su ponovo porasle uz pomoć nove tehnologije u rastezljivim teksas tkaninama.

2010: početak festivalske odeća i uske farmerke!

Otprilike 2010. muzički festivali su počeli da rastu u popularnosti. Ono što je nekada bilo tražena destinacija za muzičke entuzijaste, postalo je mesto za modni it-folk. Ova promena u pop kulturi ustupila je mesto rođenju festivalske odeće. Trendovi džinsa inspirisani vintage (teksas kombinezoni i kombinezoni) postali su obavezni modni predmeti i odeća za koncerte. Možda najistaknutiji trend koji se pojavio u poslednjoj deceniji su uske farmerke. Kao rezultat inovacija u tehnologiji istezanja teksasa, uske farmerke postale su najzahtevniji stil za nošenje tokom radne nedelje, vikendom i za večernje izlaske.

Današnjica

Popularnost farmerki se, kao što svi znamo, i dan danas održava. Pored ,,Mom jeans” trenda, primećuje se da se vraća i trend zvoncara, dok su uske farmerke uvek u trendu!

Trend u džinsu koji se istakao u poslednjoj deceniji je definitivno trend dubokih farmerki. Ovaj tip džinsa, dubokog struka, totalno se razlikuje od trenda dvehiljaditih godina kad su u modi bile plitke farmerke.

Ostavite odgovor

Your email address will not be published.

NEWSLETTER

Prethnodni članak

Nezaboravne odevne kombinacije Keri Bredšo

Sledeći članak

Elsa Schiaparelli: Kratka istorija legendarnog džempera s mašnom

Ne propustite

Sve (čudne) ikonične kreacije Džona Galijana za Dior kojima je uspeo da promeni pravac visoke mode

Dizajner John Galliano (Džon Galijano) pre nego što je stupio na mesto

Evolucija čizama, bezvremenskog (modnog) komada koji je danas neizostavni deo svakog zimskog autfita

Zimske čizme neizostavni su deo svakog ovosezonskog autfita. Iako je njihova prvenstvena

Ko je bio Emanuel Ungaro, dizajner o čijoj se modnoj kući priča poslednjih nekoliko dana u Srbiji?

Emanuel Ungaro (13. februar 1933 – 21. decembar 2019) je bio poznati