Ovi momenti će zauvek ostati zapisani u istoriji…
Istorija Oskara počela je davne 1929. godine u vrlo skromnim uslovima, kada Holivud još uvek nije bio ono što je danas. Tokom 96 godina mnogo toga se promenilo, kao i sam Holivud ali i ceremonija dodela nagrade.
Hati Makdanijel – “Prohujalo s vihorom” (1939)
Tužna je sudbina čuvene Hati Makdanijel. Odbačena u svom vremenu, kako od bele tako i od “svoje” crne Amerike. Bila je prva, pre Sidnija, Denzela, Hale Beri i svih ostalih, a kritikovana je jer je igrala najomraženiji crni stereotip koji je guran na filmsko platno pogrdno nazivan “Uncle Tom” tipom uloga, odnosno uloga kućnih robova .
A što je sve izdržala Hati, može se videti na crno-belim snimcima s dodele iz 1940. kad joj je jedva dozvoljeno da joj prisustvuje i gde je morala sedeti za odvojenim malim stolom daleko od svojih kolega iz filma.
Njen skromni izlazak na scenu i kratki govor zapravo su jedini oskarovski trenutak koji može izazvati suze na oči, jer njena uloga Mami ostaje jedna od najboljih u istoriji.
Emil Jannings – “Ne pucajtem, ja sam osvojio Oskara!” (1945)
Jedan od možda najinteresantnijih trenutaka u oskarovskoj istoriji zapravo se nije dogodio na samoj dodeli, ali jeste čvrsto vezan za nju. Švajcarsko -nemački glumac Emil Janings bio je možda i najveća filmska zvezda dvadesetih godina dvadesetog veka.
Ovaj glumac je ušao u istoriju kao prvi dobitnik statue za najboljeg glumca za svoju ulogu u filmu “The Last Command”.
U proleće 1945. prilikom ulaska savezničkih trupa u Berlin, kako tvrde izvori, uplašeni Janings je prekinuo snimanje svog poslednjeg filma i pohrlio u susret Amerikancima s Oskarom u rukama i, kako anegdota kaže, navodno zavapio: “Ne pucajte, ja sam osvojio Oskara!”
Sašin Litlfedr (1973)
Marlon Brando je za svoju ulogu u “Kumu” svojio Zlatni globus i bio najveći favorit za osvajanje Oskara, ali je noć uoči 45. dodele nagrada objavio da će bojkotovati ceremoniju i poslati Sašin Litlfedr, manje poznatu glumicu, inače Indijanku, pripadnicu Apači plemena, da objasni njegove razloge.
Umesto da na scenu izađe veliki don Korleone, ispred zbunjenih Rodžera Mura i Liv Ulman izlazi devojka obučena u domorodačku nošnju i prima nagradu za najboljeg glavnog glumca u ime Marlona Branda.
Čarli Čaplin – počasni Oskar (1972)
Bio je to jedan od najemotivnijih trenutaka koje je dodela Oskara ikada videla, najduža ovacija koju je bilo ko bilo kada dobio.
A koju godinu ranije, mrzeli su ga. Ono što je nagovešteno u završnom govoru “Velikog diktatora” iz 1940. Čaplin je razradio 1947. u filmu “Monsieur Verdoux”, ističući kritiku kapitalizma i svoje komunističke poglede, automatski se našavši na meti bojkota, progona, napada na reputaciju i napokon 1952., nakon premijere filma “Limelight”, zabrane ulaska u SAD.
Da bi pravo na ulazak u SAD ponovo stekao, Čaplin se morao podvrgnuti informativnom razgovoru koji je odbio i otišao u samonametnuti egzil, koji je prekinut upravo zbog 44. dodele Oskara.
Bili Kristal (1990-2012)
Ne radi se ovde o nekom posebnom trenutku, već o mnoštvu trenutaka i radi se o osobi, legendi. Postoje voditelji, i postoji VODITELJ, jednostavno THE HOST. Teško je zamisliti količinu pritiska koju mora osećati onaj koji čitavu ceremoniju s takvom težinom i takvom reputacijom mora voditi.
Omiljeni trenutak – maska Hanibala Lektora i pozdravljanje s Entonijem Hopkinsom, sedanje u krilo Klinta Istvuda i pevanje na uvo 2004. ili trenutak kada je čitajući nominovane pročitao i ime svog filma “Mr Saturday Night” poprativši to rečima: “Hteo sam videti kakav je osećaj.”
Poljubac na sceni (2003)
Zvuči kao naziv nekog filma, zar ne? Bila je 2003. godina Ejdrijen Brodi je prozvan kao pobednik u kategoriji najboljeg glavnog glumca za ulogu u “Pijanisti”, adrenalin je razumljivo udario, svest je otišla dođavola, a na sceni je čekala jedna od najlepših žena na svetu Hale Beri.
I šta čovek da napravi u tom trenutku nego da je zgrabi i ponovo oživi čuvenu sliku kraja rata s Tajms Skvera iz 1945., kad onaj mornar ljubi ženu koja takođe na poljubac nije dala pristanak.
Moonlight (2017)
Bio je to trenutak na 89. dodeli, kada je (po zvaničnom objašnjenju) umesto koverte s imenom pobednika za najbolji film, nesretnim prezenterima Fej Danavej i Vorenu Bitiju data koverta prethodne kategorije i nastala je najveća blamaža u istoriji.
Crna Amerika videla je to kao još jedan izraz nepoštovanja odnosno sabotaže kojom se crnim umetnicima oduzelo od pažnje i prilike da imaju svoj trenutak, o čemu je između ostalog progovorio i Jay Z u svojoj pesmi i spotu.
Šamarčina (2022)
– Pa to je… najveća noć u TV istoriji – rekao je sveže ošamareni Kris Rok pokušavajući se sabrati i nastaviti nakon što je dobio šamarčinu od kolege Vila Smita.