Da li način oblačenja govori više od ukusa za estetiku?

Početak
09/05/2022

Odeća mnogima predstavlja posebnu vrstu zadovoljstva, nekom u manjoj, a nekom u većoj količini. Ipak, većina nas voli da izgleda lepo i uklapa odeću onako kako smo to zamislili u glavi. Kada je odeća u pitanju, postoje ljudi sa istančenim ukusima, različitih pogleda. Odeća može stvoriti i dosta stereotipa, što je očigledan primer da igra ulogu u socijalnoj psihologiji i dopušta ljudima da na osnovu nje formiraju neka mišljenja. Da li onda ona predstavlja i odraz naših osećanja, ličnih ukusa, raspoloženja? Sasvim sigurno – da.

Brzo je pretvorena u sredstvo za komunikaciju ili statusni simbol. Haljina je vekovima bila statusni simbol broj jedan i govorila ljudima o rangiranju u društvu, finansijama i izboru profesije. Određene boje i tkanina bile su rezervisane za elitnu klasu, pa su radnici štedeli novac kako bi kupili određeni komad odeće koji se u društvu vrednovao i poboljšavali tako svoje činove. Na osnovu toga može se reći da je proučavanje uticaja načina oblačenja na ljude samo evoluiralo.

Foto: Pinterest

Na prvi utisak koji stičemo o nekoj osobi koju ne poznajemo može uticati i odeća. Ako ugledamo osobu koja nosi martinke, obučenu u crno možemo pomisliti da sluša pank, hard metal ili rock. Kada se susretnemo sa osobom u pastelnim bojama, u komadima odeće koji su u određenom periodu popularni možemo pretpostaviti da je obožavalac pop muzike i da prati trendove, dok umetnike možemo prepoznati po vintage stilu. Dakle, odeća dovodi do formiranja predrasuda i stereotipa i može dovesti do greške u pretpostavkama osobina te osobe i njenog ponašanja.

Ekscentrično ponašanje najčešće je uzrokovano potrebom za pažnjom, tako je i sa ovakvim oblačenje. Stil oblačenja koji po mnogo čemu iskače iz kalupa može se proceniti kao pokušaj privlačenja pažnje, što ne mora biti loše. Ovakve osobe nas najčešće ohrabruju da i mi oučemo nešto za šta se do sada nismo osmelili.

Uvek, među ljudima zaslepljenim trendovima, izraženim ukusima o muzici kroz odeću i mnoštvo drugih postoje i obožavaoci klasičnog stila. Ovakvi ljudi vole jednostavno kombinovanje boja, preferiraju određenu boju i bitno im je da se u svojoj odeći osećaju udobno, pa i elegantno, šta god obukli. Ovakvi ljudi najčešće ne privlače isuviše pažnje svojim oblačenjem, ali odaju utisak ozbiljnosti.

Odeća i sitni detalji mogu biti odraz ličnog raspoloženja. Primetite li kako po tmurnom danu, kada vam se ne ide nigde, a morate da obavite neki posao u gradu uzmete prvo što vam padnje pod ruku i izostavite detalje kao što su ogrlica ili minđuše. Ipak, kada ste raspoloženi, ili kada je lep dan, nastojite da se obučete što lepše i ostavite utisak gde god pošli. Za vreme proleća nosite svetlije boje, cvetne dezene, a za vreme praznika džempere sa dezenom irvasa, na primer. To je najbolji pokazatelj kako i određeni simboli godišnjih doba utiču na ponašanje.

Odeća može uticati na sopstvenu sliku o sebi, povećati samopouzdanje, ili nam pomoći da se uživimo u određenu ulogu.

Najpopularniji primer ovoga bio je eksperiment proučavanja odeće koristeći lekarske mantile. U prvom delu studije, polovina učesnika dobila je lekarske mantile, a druga polovina je ostala u civilnoj odeći. Oni obučeni u bele mantile manje su grešili i bolje se fokusirali od onih u svakodnevnoj odeći. U drugoj polovini eksperimenta, svima su dali iste mantile, ali su rekli da su polovina lekarski, a polovina slikarski. Oni koji su mislili da je lekarski mantil ponovo su mogli da se fokusiraju bolje i duže od onih u takozvanom slikarskom mantilu. Istraživači su spekulisali da je to zato što je poznato da su lekari pažljivi i orijentisani na detalje, pa su oni u laboratorijskim mantilima počeli da dobijaju slične „doktorske“ osobine. Naglasak rezultata studije bio je da su oni oličavali očekivanja odeće. Ovo nije jedina studija koja pokazuje da ljudi “žive” u skladu sa idejama svoje odevne kombinacije. Studije iz oblasti socijalne psihologije otkrile su da se oni koji nose formalnu poslovnu odeću osećaju moćnije i kontrolišu situaciju.

Foto: Pinterest

Dosta pitanja se postavlja u vezi boja. Psiholozi kažu da sledećih pet boja obično šalju poruke koje se odnose na odgovarajuće kvalitete:

Plava: lojalnost, stabilnost, spokoj

Crvena: strast, intenzitet

Žuta: sreća, optimizam

Zelena: isceljenje, uspeh, nada

Crna: moć, misterioznost, profesionalizam

Ono što možete primetiti u vezi sa psihologijom boja u odeći je da zaista ne postoji negativan ili loš izbor. Umesto toga, postoji širok spektar opcija zasnovanih na vrsti vibracije kojom želite da zračite i koju želite da drugi osete kada vas vide.

Dakle, odeća igra značajnu ulogu u procenjivanju ljudi, njihove ozbiljnosti, namera i raspoloženja. Može služiti kao sredstvo za ostavljanje željenog utiska, ali najbitnije je da se u njoj osećate dobro i udobno.

* Zabranjeno svako kopiranje tekstova bez odobrenja 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄

NEWSLETTER

Prethnodni članak

MET GALA 2022: Koliko su poznati svojim izgledom uspeli da odgovore na temu glamurozne svečanosti?

Sledeći članak

Kako izgleda jedna modna revija iza kulisa? Odgovor vam donosimo u fotografijama

Ne propustite

Velika modna tranzicija: Matthieu Blazy novo lice na čelu modne kuće Chanel, Louise Trotter u Bottega Veneti

Istog dana kada je bivši kreativni direktor Bottege Venete, Matthieu Blazy potvrđen kao novi kreativni

Sve (čudne) ikonične kreacije Džona Galijana za Dior kojima je uspeo da promeni pravac visoke mode

Dizajner John Galliano (Džon Galijano) pre nego što je stupio na mesto

Uspon i pad Džona Galijana – sve o kontroverznom dizajneru koji je napustio modnu kuću Maison Margiela

Slavni modni dizajner Džon Galijano (John Galliano) neće više biti kreativni direktor