Bili smo u radnji Serge Lutens (Serž Lutens) u Jardin de Palais Royal u Parizu koja poseduje mirisnu notu starih vremena. Ali, da li znate ko je zapravo Serž Lutens, osnivač ove parfimerije? U nastavku vam donosimo njegovu priču.
Usamljeni čovek, rođen u ratu, nepoželjan od mnogih u porodici od rođenja, čije se postojanje smatralo “problemom“ i koji je kasnije napravio revoluciju u svetu mode, lepote, fotografije i parfimerije . Tako bismo opisali ovog umetnika.
Serž Lutens je rođen tokom Drugog svetskog rata, 14. marta 1942. godine u Lilu (danas osamdesetogodišnjak), u severnoj Francuskoj. Nije bio poželjan, barem ne od oca, ni od bake i dede. U stvari, čini se da je rođen iz preljube. Danas se ne bi pravila razlika, ali tada je to bilo neprihvatljivo, posebno u staroj Francuskoj, gde su žene (ali ne i muškarci) bile strogo kažnjavane po zakonu. Užasno, složićete se. Jedina ga je želela i volela njegova majka, koja se izborila za oboje. Danas, voli ga čitava Francuska, kao i ljubitelji umetnosti.
Ubrzo po rođenju, smešten je u dom za nezbrinutu decu. Nedostatak majčinske figure u tom periodu imao je veliki uticaj na njega. Celog života je išao od jedne hraniteljske porodice do druge, a ova velika nestabilnost mu je pružila sjajnu priliku da radi na sebi i da kreira život kakav je oduvek želeo.
Godine 1956, sa 14 godina, Lutens je poslat da radi “u buržoaskom frizerskom salonu u Lilu, u severnoj Francuskoj“. Mrzeo je to. Radio je protiv svoje volje, ali je i tokom tog rada bolje upoznao ženski pol i zahvlajujući njemu upoznado sebe u potpunosti. Od tada, rodila se želja za stvaranjem.
Dve godine kasnije, pokušavao je da pravi senke za oči i kozmetičke preparate. Postao je poznat i po crnoj boji (koju je voleo u svom radu) i od koje nikada nije odstupio. Sve radove isprobavale su njegove prijateljice koje je fotografisao.
Uz pomoć prijatelja i izradom fotografija koje je napravio svojim malim fotoaparatom, Serž Lutens je pokušao da postane velika ličnost u prestonici. U početku nije bilo lako, ali je sa samo 20 godina odlučio da kontaktira Vogue, budući da je za njega ovaj časopis predstavljao suštinu lepote. I upravo zahvaljujući načinjenim fotografijama, privukao je pažnju tada glavnog urednika francuskog izdanja Edmonda Rouka.
Sa 20 godina ušao je u francuski Vogue sa samo svojim portfoliom u ruci. Doprineo je časopisu kao fotograf, zajedno sa velikim imenima poput Gi Burdina, Ričarda Avedona ili Helmuta Nevtona.
Mladi Lutens bio je takva instant zvezda, da je radio sa svima, ne samo sa Vogom. Zvali su ga iz mnogih časopisa od Elle do Jardin des Modes i Harper’s Bazaara. Sarađivao je sa najpoznatijim fotografima, a bavio se i sopstvenom umetnošću.
Bio je od onih novih svetova koje je trebalo istražiti, a to se desilo 1968. godine, kada je modnoj kući Dior zapao za oko. Iako je bio veoma mlad, njegova genijalnost i svestranost su svima bili jasni. Dakle, kada je jedna od najprestižnijih modnih kuća svih vremena odlučila da želi da se “baci” u novi poduhvat sa šminkom, poverili su to dvadesetšestogodišnjem fotografu i frizeru.
Serž je odgovoran za to što je došlo do ekspanzije make up-a ove modne kuće. Uradio je ono što je želeo i sam Kristijan Dior i Mark Bohan sa razvojem čitavog asortimana proizvoda.
Sedamdesetih godina prošlog veka, nastavljen je uspon ovog umetnika. Čuvena glavna urednica američkog Voga, Dajana Vrilend, bila je nepokolebljiva u svom entuzijazmu i stavila svoj portret na naslovnicu magazina sa naslovom: „Serge Lutens, Revolution of Make-up!“ Njegovo ime je odjeknulo. Postao je simbol slobode kada je šminka u pitanju.
Godine 1980. potpisao je ugovor sa Shiseido za saradnju koja je trebalo da omogući japanskoj kozmetičkoj grupi, do tada nepoznatoj na međunarodnoj sceni, da uspostavi moćan vizuelni identitet i da postane jedan od vodećih svetskih tržišnih igrača između 80ih i 90ih godina.
Lutens je kreirao šminku za kompaniju, dizajnirao njeno pakovanje, fotografisao i pokušao da ponovo osmisli ceo imidž Shiseida, istovremeno proširivši svoje poslovanje na strana tržišta. Zahvaljujući njemu je danas ova marka poznata u svetu. Međutim, njegov uspeh nije bio ograničen samo na lepotu, marketing i poslovni razvoj. Tokom 1980-ih, snimao je i razne reklamne kampanje za Shiseido. Bio je toliko briljantan da je osvojio dva Zlatna lava na Međunarodnom festivalu reklamnog filma.
Svi ovi osvojeni svetovi ipak nisu bili dovoljni za svestranog, naizgled nemirnog genija. Lutens je sada odlučio da se upusti u istraživanje potpuno nove oblasti lepote i umetnosti: parfema. Postao je Shiseidov majstor-parfimer i objavio njihov prvi miris. Svi su čuli za njegovu čuvenu kreaciju iz 1992. godine, Feminite du Bois. Godine 1982. osmislio je Nombre Noir, svoj prvi parfem koji je opio elitu. Bio je pravo remek delo.
Godine 1992, osnovao je svoje sedište parfema u Les Salons du Palais Royal, ali je i dalje radio pod Šiseidovim kišobranom. 2000. godine, uz finansijsku podršku Šiseida, postao je nezavisan i pokrenuo sopstveni, istoimeni brend. U svim slučajevima, međutim, bilo da se radi o parfemu za Shiseido ili kreacijama za sopstvenu kuću, efekat je bio isti: napravio je revolucijuu oblasti parfimerije, baš kao što je to činio ranije u lepoti. Do 2007. godine, opseg, dubina i uticaj njegovog višedecenijskog rada na različitim umetničkim platformama doveli su do toga da je francuska vlada dodelila Seržu Lutensu titulu „Commandeur des Arts et Lettres“.
Sve što je uradio čini se kao omaž majci, u pokušaju da se, kroz različite umetničke medije, simbolično stopi sa jedinom ženom iz čijeg je naručja otrgnut u ranom detinjstvu. Sva dela zapravo, dobili smo zahvaljujući njegovoj majci.
Bez obzira na prošlost ili izvor njegove inspiracije, nema sumnje da je umetnički omaž Serža Lutensa rezultirao radom koji je apsolutno zapanjujući.
* Zabranjeno svako kopiranje tekstova bez odobrenja 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄