Dizajner John Galliano (Džon Galijano) pre nego što je stupio na mesto kreativnog direktora modne kuće Maison Margiela, bio je kreativni direktor za Dior od 1996. godine. Radom u istoj postigao je slavu kakvu mnogi kreativni direktori nisu. Stvarao je umetničke komade o kojima se i danas priča, a koji su takođe umnogome promenili pravac visoke mode.
Možemo slobodno reći da je Galliano moderni revolucionar visoke mode.
U današnjem tekstu donosimo vam priču o njegovom dizajnu za Dior, kada je kao prvi Britanac na čelu francuske modne kuće napravio pravu pometnju. 15 godina koje je proveo na čelu Diora, učvrstilo je njegov status jednog od najromantičnijih i najkontroverznijih dizajnera savremenog doba.
AW00
Danas bi dizajneri bili razapeti da modele oblače u haljine nalik Gallianovim i to nazivaju visokom modom, ali njemu je to pošlo za rukom tokom Dior revije 2000. godine, koja je bila inspirisana Parižankama koje je sam dizajner sretao na ulicama grada. Dok je dotrajala odeća bila dopunjena (praznim) flašama i visećim otpadom, šest meseci kasnije Galliano je skrenuo pažnju na višu društvenu klasu te reviji AW00 obogatio zamišljenim venčanjem. Ova čudna revija otvorena je sa kreacijom nalik na biskupske odežde uz pozadinski soundtrack iz filma “Eyes Wide Shut”. Kao takve, BDSM neveste, “oficiri” sa plastičnim lutkama i francuske služavke “uhodile” su modnu pistu uz zvuk bičeva i jauka. Galijanove kolekcije sadrže složene priče, a ovde je dizajner napravio neverovatan spoj kostima i visoke mode.
SS03
Danas bi se njegov dizajn našao kao glavna tema debate da li je prihvatljiv ili ne, s obzirom da je oduvek koristio tradicionalne odore i uvrnute istorijske reference. Vrativši se sa tronedeljnog putovanja po Kini i Japanu, Galijano je za SS03 predstavio “azijsku” kolekciju, zajedno sa cirkuskim izvođačima i akrobatima koji prkose smrti. Lica modela bila su slikana nalik gejšama, dok su ih ogromne količine tkanine “gutale” gotovo u potpunosti. Možemo reći da je ovaj Gallianov potez bio hrabar operski prikaz visoke mode u vreme kada politika na globalnom nivou nije bila najsjajnija.
AW03
Galliano je, slobodno možemo reći, kreativni ludak i jedan od poslednjih velikih modnih umetnika – mada taj epitet nikada ne treba dodeliti definitivno. Tokom svoje revije AW03, on je napravio neverovatnu predstavu uključivši gipsy girls i dame iz kabarea. Modeli su bili blatnjavi i zalizani od znoja. Kolekcija je predstavljala putopis kroz plesnu kulturu. Cela revija je bila u znaku poštovanja prema njegovom ocu iz Gibraltana, koji je preminuo nedelju dana ranije. “Plesali smo flamenko na njegovoj sahrani“, izjavio je tada Galliano i istakao. “Važno je zapamtiti odakle potičemo”.
SS04
Istorizam, bogat, ali haotično prikazan, ponovo je stupio na scenu na reviji AW04, koju je otvorio model obuček kao Nefertiti. Zakrivljenih leđa, mačjih očiju i “egipatskih glava”, Galliano je želeo da prikaže svoju inspiraciju sfingom. Modeli su doslovno ličili na hodajuće sarkofage. Ova revija izazvala je mnoga pitanja, kao na primer: Da li je Galliano najneverovatniji, najizvanredniji i najneobičniji dizajner kojeg je moda ikada imala? Ili je on kostimograf?”.
AW04
Modni romantičar je još jednom 2004. godine dokazao svoju neverovatnost revijom za sezonu AW04 koja je ličila na filmski set o Mariji Antoaneti na primer, sa obrnutim tijarama. Modeli su, doslovno na sebi imali tkanine za tapaciranje četiri sofe. Šalu na stranu, haljine su bile toliko bogate i velike da se jedan model zaglavio na izlazu i morali su da joj pritrčavaju u pomoć. Kritičari su već sledećeg dana istakli da je ova kolekcija predstavljala pravi muzejski primerak.
AW06
Priča se da je Dior kolekcija za sezonu AW06 možda i jedna od najlepših koju je Gallaino kreirao. Ona se odvijala u “renesansnom lavirintu” i predstavljala je povorku srednjovjekovnih žena ratnica u pozlaćenim verigama, presavijenim haljinama od lateksa i staklenim krunama, a svaka je imala na sebi oklopni rukav. Na kraju 20-minutne revije, sam Galliano se naklonio publici u vanvremenskom odelu, što priliči dizajneru koji je u to vreme kršio jaz između vremena i mode.